fredag 28. november 2008

Hverdags helter

I natt ble jeg virkelig provosert når jeg satt på nattevakt og i en fri stund leste igjennom lokale aviser. Det som provoserte meg var en kommentar på en artikkel. Artikkelen omhandlet to karer som imidlertid jobber sammen med min paps som hadde stoppet en villkjører før ulykken var et faktum. Jeg må virkelig si at det imponerer meg og er betryggende at vanlige borgere velger å handle for å hindre katastrofer. Det som provoserte meg i den ene kommentaren som var lagt ut på denne artikkelen var at en person gikk løs på den som hadde drevet uvettig kjøring og klandret han pågrunn av hans fødested. Ærlig talt, det har da vel ingen betydning hvor folk kommer fra når man driver tull kjøring. Det er farlig og utrolig tåpelig uansett om man er fra Blokksberg eller Kualalumpur spør du meg. Vi Hemnveringer bør i hvert fall ikke si noe. Vi er vel ikke den bygda som har fått det beste ryktet på oss etter mange triste og uheldige hendelser de siste årene. Vi synes også det er urettferdig når vi får høre at det er ikke noe rart vi gjør dumme ting fordi vi er fra Hemne. Ikke ta alle over en kam da. Fordøm heller handlingen i stedet for å dømme opphavet eller oppveks stedet. Da jeg var på konfirmasjonsleir var vi sammen med en gruppe andre konfirmanter fra nabokommunen. Da var det noen som presterte å slenge med leppa , og komme med usaklige sårende kommentarer og brukte steds plassen som bakgrunn for disse komentarene. Det er ikke hyggelig å få høre: ”Du er fra Hemne så det er ikke rart du er dum”. Slike kommentarer er usaklige og meget umodne spør du meg. Vi ønsker jo ikke slike kommentarer velkommen, så derfor må vi heve oss over det å ikke skape oss til ved å være dem som kommer med slike kommentarer. Vi vil jo har et bra rykte, og dessverre når folk leser slike kommentarer dømmer de en hel bygd over en kam. Men hva kan en forvente da når kommentaren dømmer en hel kommune. Når det gjelder villmannskjøring bør Hemne gå stille i gangen for vi har dessverre mange eksempler å ta av selv. Med denne bloggen oppfordrer jeg folk til å være mer saklige og tenke mer igjennom hva de skriver i slike kommentarer på avisinnlegg. Budskapet i den kommentaren som til slutt provoserte meg veldig var nok bra det, det er ingenting i veien med å berømme folk som gjør en helteinnsats, men gjør det på riktig måte da uten å såre og provosere andre på veien. Jeg vil med dette avslutte med å nok en gang berømme innsatsen til pappas arbeidskollegaer og håper dette kan være en inspirasjon for andre også. Vi trenger flere slike hverdagshelter.

Ingen kommentarer: