torsdag 20. mars 2008

Den evinnelige vipp

Solen skinner, snøen ligger som melis på landskapet utenfor, med andre ord det ultimate påskeværet. Jeg går i halvvåken tilstand til badet, mens jeg håper dagen i dag blir en bra dag der jeg får god tid til å gjøre absolutt ingenting (av nyttige sysler i hvertfall). Tør jeg å se??? Ja, det er vel best å få det overstått. Selvfølgelig er den der også i dag. Skuffelsen er ikke til å unngå. Den evinnelige vipp er kommet for å bli. Håret mitt har aldri vært av den medgjørelige sorten. Det er alt for glatt, og hele panneluggen min er en "kverrvill". Jeg, hører ofte mange sier, "åhhh det er så deilig at noen ordner meg på håret". Dette er ikke noe jeg kan underskrive, kort og godt pågrunn av at det aldri er noen som av fri vilje har forbarmet seg over mitt hår. Det er nok hårets lengde, farge og selvfølgelig, rotet til alt vondt, vippen sin skyld. For de som er usikre eller uvitende i forhold til hva en vipp er, skal jeg komme med definisjonen her. En vipp oppstår når noe av håret på den ene siden av hodet står rett ut, og blir dermed usymetrisk med resten av håret. Vipper er også dessuten vanskelig å hanskes og få bukt med.

Da står jeg der og undrer på hvilken taktikk jeg skal bruke i dag for å bli kvitt vippen. Jeg vet det er nytteløst, den kommer tilbake uansett taktikk, men jeg klarer ikke å la være. Vann er en mye brukt metode for vippe-ødeleggelse. Det starter med noen dråper på en kam eller hårbørste, dette fungerer aldri, det må større mengder til. Det ender ofte med at hele vippen blir duppet i vann. Om denne taktikken skal benyttes er det meget sentralt at vippen blir skviset inn mot hodet mens den er våt. Hjelpemidler for å oppnå dette er enten ved bruk av hånden eller hodeplagg, noe som også er benyttet. For en tid tilbake gikk jeg til anskaffelse av en såkalt rettetang/vippetang, som skulle fungere som et vidundermiddel mot vippen. Kan ikke si jeg er imponert. Vippen forsterkes jo bare, så dette hjelpemidlet er et litt sårt tema som ikke vil snakkes noe videre om. Mengder med hårgele, skum, spray, voks er alt prøvd. Det som er dumt med slike produkter for å få vekk vippen er at det trengs store mengder for å holde vippen nede. Dette bidrar jo til at jeg får usansynlig store mengder håprprodukter på ett sted i håret, noe som ser en smule merkelig ut. Det er jo ikke det at det har noen betydning å skille seg ut, men da kunne jeg liksågodt gått for vippe-looken og det er jo helt uaktuelt. Om jeg skal ha like mye hårprodukter i det resterende av håret mitt ville jeg sett ut som om mitt høyteste ønske på denne jord var å bli født som mann på 50-tallet, noe jeg ser på som litt uheldig siden dette ikke er helt tilfellet.

Jeg prøver hardt etter bruk av både vann, vippetang å legge noe av håret bak vippen, over vippen for å tvinge den til å legge seg ned. I skrivende stund ser jeg meg selv tydelig i pc-skjermen, og sannelig er ikke vippen kommet tilbake. Det blir vel pån igjen nå da, jeg tror jeg noke ne gang går for vann-lue teknikken. Jeg skjønner bare ikke hvorfor mitt volumløse hår må samle alt sitt volum på en side av hode i et så begrenset område; VIPPEN.

Ingen kommentarer: