onsdag 8. april 2009

Ikke så veldig glad i

På jobben i dag ble et sikkert vårtegn heftig diskutert med stor iver før morgenrapporten startet. Nemmelig trekkfuglene. De er tydeligvis kommet tilbake. Dette skaper glede i mangt et hjerte. Fuglekvitter er tydeligvis et allment likt fenomen. Det er nok ikke bare Bob Marley som liker å høre fuglene synge. For det må jo være det alle disse fuglefascinerte menneskene elsker, at kvitter høres ut som melodier. Jeg liker også å høre Bob Marley synge om three little birds. I det siste har jeg imidlertid hatt flere uheldige episoder der fugl er involvert. I denne sammenhengen vil jeg nevne hakkespetten. For dere som er så innmari glad i fugl vil jeg nevne hakkespetten med stor entusiasme. Jeg er ikke så veldig glad i denne fuglen. Den hakker nemmelig veldig høyt. Er det virkelig et fornuftig poeng med en fugl som lager så utrolig mye høy lyd? I så fall vil jeg vite det, og jeg vil vite det ganske kjapt. Argumentet bør også være meget godt. Hanne blir nemmelig veldig gretten på denne fugletypen ved navn hakkespett når hun våkner av banking en tidlig, tidlig morgen, på grensen til natt. Fugler har det rett og slett for vane å ødelegge min nattesøvn. En annen fugl jeg vil ta et alvorsord med er uglen. Uglen som i alle eventyr, og filmer blir beskrevet som den vise fugl. Hvis uglen er så utrolig smart hvorfor i huleste tier den ikke på natten da. Det er ikke nødvendig å holde alle andre våkne fordi en er våken selv. Måker er jo også egentlig ganske utrivelige fugler, vi har vel alle hatt en ”løp for livet” episode med en ildsint måke svevende etter oss. Kanskje jeg kunne likt dem om de kun hadde holdt seg til kvitring, men det tviler jeg på disse skapningene klarer. Spesielt etter alle mine nylig oppståtte fugleopplevelser. Det er jo ikke det at jeg ikke liker fugler, jeg er bare ikke så veldig glad i dem.

2 kommentarer:

June sa...

Synes fuglekvitter er sååå hærlig. Måkeskrik og våryre fugler gir meg ro i sjela.
Nettopp gådd en kveldstur i kveldssola og hørt på fulgene. Men skjønner at gjentagende og repiterende fuglekviter til tider kan bli litt for mye,værtfall hvis lyden blir monoton, og særlig hvis man ska sove:)

Hanne sa...

Min negativitet for fugler er vel ikke så gjeldende i daglig livet som bloggen skal ha det til, det er vel som du sier repiterende fuglelyder når jeg skal sove jeg misliker.