mandag 1. februar 2010

Dårlig samvittighet?

Har Hanne dårlig samvittighet? SELVSAGT har Hanne dårlig samvittighet. Internettverden overøser oss med gode helse tips. Spis sunt. Drikk mye vann. Tren deg kvalm. Spring 2 timer på 3Dmølle. Blablabla. Jeg spiser for lite fisk. Drikker for lite vann. Jeg drikker ikke så mye annet enn vann, men jeg drikker nok for lite allikevel. Trener for lite. Sitter for mye. Ja, ser dere tegningen? Selvfølgelig har jeg dårlig samvittighet når den svarte siden av Hanne får så lyst på godteri at hun bare må på butikken. Ingen ting kan forsvare godterispising. Ingenting! For å kompensere for min dårlige samvittighet log jeg bilen stå. Beslutningen om å dra til den butikken som ligger lengst unna av de som ligger nærmest ble også besluttet før jeg kom meg over dørstokken. Gå på butikken, det er tingen det. Fortsatt dårlig samvittighet for godtehunger? Jepp! Siden det er kaldt ute tok jeg på meg masse klær. Etter at påkledningen var ferdig tok jeg skikkelig i og hadde på meg refleksvest. Om en til og med har på seg refleksvest er det på sin plass å legge om ruten til butikken litt, og øke antall meter som skal vandres. Ambisiøs som jeg er tråkket jeg i vei med dixie chicks på ørene. Å gå ca 20 minutter før en kommer til en butikk som er ti minutter unna er ikke så aller værst da. På min lille vandring tok jeg meg selv i å ikke ha lyst på snop lengre. I redsel for å få et akutt tilbakefall når jeg kom hjem gikk turen allikevel innom butikken. Jeg hadde ikke med meg pose, og å være miljøsvin og kjøpe en pose for å ha snop i var ikke aktuelt. Jeg hadde dermed kun lommene til rådighet. Valget falt på smågodt. Da jeg skulle betale var det en gledelig overraskelse da jeg fikk høre beløpet: 13kr. Nå er jo det 13 kr for mye, men det er mye bedre med godteri for 13kr og ikke 20kr. Det hjelper visst på lommeboken å gå til butikken, uten bærepose. Nå sitter jeg her i skrivende stund, med et glass vann på min side. På bordet står en urørt pose med smågodt til 13kr. Jeg har fortsatt dårlig samvittighet, kan ikke noe for det, men la oss inne realiteten folkens. Jeg kommer nok aldri å bli en snerten snelle med egen treningsblogg, vaskebrett og en kondisjon som gjør at jeg kan løpe trondheim rundt på en times tid. Nå skal jeg slenge baken ned på sofaen, med en pose snop og et glass vann for å ballansere den dårlige samvittigheten noe. Ha en fortreffelig aften folkens. Det tviler jeg på at jeg får. Den har nemmelig skumle øyne den posen som stirrer på meg fra stuebordet. Når det er sagt tok nok min handletur 30-40minutter med effektiv gåing (bare for samvitthetens skyld).

Ingen kommentarer: