mandag 9. februar 2009

Sykler i sneen

Nå er det definitivt ingen tvil om at det er vinter i trøndelag. Det er kommet store mengder med fløyessnø det siste døgnet. I den forbindelse gjorde jeg en stor oppdagelse i dag. Det er særdeles uheldig og upraktisk å sykle i dyp snø. Selv om det er ganske selvsagt for de som kjenner meg godt må jeg bare påpeke at dette sykkelrådet er ikke bassert på personlig erfaring, men nøye observasjoner. Etter observasjoner erfarte jeg at å sykle i dyp snø medfører at sykkelen bikker. Dette medfører igjen at syklisten faller av sykkelen og havner i myk snø. Siden jeg kun har observert kun syklister i dyp silkemyk snø, så det kan jo godt være at situasjonen er annerledes for de som sykler i halvmeter med sørpe eller i kram snø. Dette betviler jeg sterkt, men hvem vet. Med inkompitente syklister som meg selv føler jeg det derfor tryggest å parkere sykkelen i en bod langt nede i en kjeller om vinteren. Jeg har hørt rykter om at det nå finnes piggdekk for sykler også, slik at disse fremkomstmidlene også kan benyttes på vinteren. Etter at disse opplysningene har intatt min harddisk er jeg fremdeles ikke overbevist. Sykling i dyp snø er og blir ugunsig, med eller uten piggdekk.


3 kommentarer:

Anonym sa...

D værste me sykla når d e vinter e at ættersom Trondheim kommune e heilt eljendi når d gjelds brøyting, å ikke klare å brøyt nå som helst, å værtfalj ikke gangfelt, så sykle dæm i vein. Åsså e d jo litt glatt å, så dæm sykle ikke fort. Å da sykle dæm mett i veia for mæ. :p

Vilj ha VÅÅÅÅR æ :D (d e sykla da å, men da har dæm værtfalj muligheten t å sykle på gangfelte)

Anonym sa...

Jeg sykler alltid om vinteren, jeg synes absolutt du også burde gjøre det. Det er noe befriende i det øyeblikket der en mister balansen å faller i en snøhaug, enten den er hard eller myk.
Alle som er noe sykler om vinteren.............

Anonym sa...

Vet du nesten ikke har vært borte enda, men synes du skal komme hjem fra Canada snart..