søndag 20. juli 2008

Tilbake til barndommen

Der satt jeg helt intetanende om at jeg snart skulle komme til å lese om mine barndomshelter som har ligget i glemmeboken i en del år nå. Midt i alle nyhetene på dagbladets nettside ser jeg mine barndomshelter ”the boys” i en reportasje med den triste overskriften ”the boys har lagt musikken på hylla”. Det var som det slo mot meg med store svarte bokstaver: barndommen er nå over, på tide å bli voksen. Alt blir plutselig mer dramatisk når en leser det. Til tross for denne oppvåkningen tror jeg nok jeg bevarer barnet i meg litt til, og ikke minst alle de gode minnene. Tenk så deilig vi hadde det, der vi lekte garasje-leken og sang uten hemninger til ”the boys” og ”Janniche”. Leke dagen lang i barnehagen, der den største bekymringen var å bli invitert på ”sjettikk-leiken”. Jeg tror ikke jeg har villet byttet ut det livet jeg nå lever som litt gamlere med å vært barn igjen, men det er hyggelig å mimre. Jeg mener det er viktig å bevare barnet i seg, og ikke ta seg selv for høytidelig som vi ofte har for vane å gjøre. Da jeg så bildet av disse guttene som jeg har hatt som store idol i oppveksten slo det meg hvor lett det er å glemme disse små tingene i livet som gir så mye glede. Det skal ikke mye til for å glede et lite hjerte. Ta derfor vare på de små gledene i livet, det er de som sammen utgjør de store gledene.

Ingen kommentarer: